Kinderradio en marketing voor kinderen
Volgende week post ik weer van alles over hippe producties voor make-up, trends, mode lifestyle, maar nu even dit. Ik werk geregeld met kinderen (bijvoorbeeld voor kinderstemmen.com) en heb twee exemplaren van mezelf. Waar ik razend trots op ben natuurlijk. Maar het moederschap is zeker niet het enige wat me drijft in het werken met en voor kinderen.
Kinderen, een geweldige doelgroep
Ik werk al een tijd voor Efteling KidsRadio. Dit landelijke radio station is er voor kids tussen 4 en 10 jaar. Voor de allerkleinsten komen er ook speciale uurtjes in de tijden dat de primaire doelgroep op school zit. Ik vind kinderen een geweldige doelgroep. Heel tweeledig. Aan de ene kant heel makkelijk te tracken. Wat doen ze, wanneer doen ze dit, hoe zijn de interesses…de profielen zijn vrij goed op te maken. Immers, ze zijn verbonden aan systemen. Waar bij volwassenen de keuze van het inrichten van hun leven een van de belangrijkste factoren is, is dit bij kinderen minder belangrijk. Ze hebben namelijk minder keuze vrijheid. En nee, dit is niet zielig, integendeel!
Kinderen veranderen heel erg snel
Kids zitten op school op vaste uren. De meerderheid heeft ‘dezelfde’ hobbies. Voetbal voor de jongens, dansen voor de meisjes. Zwemles, vakanties, broertjes, zusjes, school, leraren, buiten spelen, onderwerpen waar alle kids mee bezig zijn. De variëteit in voedsel en drank keuze is vaak ook niet groot: cola is lekker en spruitjes zijn vies. Deze soort gegevens klinken marketeers als muziek in de oren. MAAR. Kids veranderen HEEL erg snel. Dingen die je cool vindt als je 5 bent, zijn na de zesde verjaardag ‘kinderachtig’. Een kind van 7 wil graag de smaak van zijn/haar ouderen vrienden delen, want ‘groot is gaaf’. Dus ‘en plein publique’ niet inzetten op Dikkertje Dap, aub, maar liever op Mainstreet. Terwijl Dikkertje Dap natuurlijk stiekem geneuried wordt op de fiets op weg naar school.
Een naam van een product erin stampen
En dan de reclames. Waar zet je eigenlijk op in, als je je product wilt verkopen? Wat voor product is het? Gericht op kids (snoep, speelgoed, pleisters), maar de ouders zijn degenen die het moeten kopen. Wie spreek je dan aan, en hoe? Gaan de kinderen mee boodschappen doen en zijn zij het inderdaad die wat in het mandje doen? Ligt eraan. Ze moeten in eerste plaats kunnen lezen dus daar gaan we al. Voor kinderreclames waar het beeldmerk heel belangrijk is legt radio het af tegen televisie. Maar een naam van een product erin stampen, dat is vanwege de kracht van herhaling (radio is een stuk goedkoper) op de radio wel een winner. Zomaar even wat dingen waar ik mee bezig ben. Mocht je dit interessant vinden en er eens over willen kletsen graag! Als ouder, of als marketeer, als aanbieder van een product voor kinderen of zomaar, omdat het inspirerend is. OH ja Luister Efteling kidsradio (of zet hem aan bij jou op de kabel (even opzoeken in zender overzicht van jouw gemeente))