Radio voor specifieke doelgroep

Radio 6 Soul en Jazz

De publieke omroep (NPO) wil per 2016 stoppen met radio 6. Radio 6 is de zender waar volgens de belofte van de pay-off “Soul en Jazz” wordt gedraaid. Het landelijke marktaandeel van radio 6 blijft hangen op ongeveer 0.3%. De zender kost jaarlijks miljoenen, en bereikt te weinig mensen om deze kosten te verantwoorden. Dat begrijp ik helemaal, en ook ik vind dit niet in verhouding.

Succesvolle radiozenders

Ik vind het wel jammer dat radio 6 zou verdwijnen. Ik luister af en toe naar deze zender. Of een dergelijke zender ooit echt succesvol kan worden vraag ik me sterk af. Maar wat is de definitie van succes. Als je het in geld uitdrukt denk ik dat radio 6 geen potentie heeft.

Geld verdienen met radio

De meeste boodschappers (de mensen die geld te besteden hebben) tussen de 25 en 45 jaar houden van hits. Met hits bedoel ik herkenbare nummers, liedjes die je mee kan zingen of neuriën in de auto. Dus dit hoeft niet per se de huidige top 40 muziek te zijn. Radio 10, grootste hits aller tijden, zit pas kort (weer) in de ether maar wordt snel populairder. En 538 blijft natuurlijk een grote winner, want: herkenbaar.
Radio 6 is niet in de ether te ontvangen, maar als je kijkt naar Sublime FM, een zender met een vergelijkbaar format, zie je dat het format niet scoort. Sublime is ook nog nooit boven 1 procent marktaandeel gekomen. Maar kost niet zo veel als radio 6, en is een commerciele omroep, dus geen publiek geld.

Oplossing

Simpel. Maak van radio 6 een internet radio station . Wat feitelijk betekent dat ze dan alleen de kabel en het dab+kanaal in leveren. Dump alle peperdure tierelantijntjes. De chat mogelijkheden, de eigen app, live video radio, dikke studio, bijbehoren soft-en hardware…. Het gaat bij radio 6 immers (en gelukkig) om de muziek. En of ik nou kan smssen, prijzen kan winnen of live mee kan kijken, de muziek ga je er niet meer of minder door waarderen. Getuige de reacties va de DJ’s zijn zij ook ‘in it for the music’, dus dat kan ook voor een groot deel vrijwillig. En daarbij zijn DJ’s toch ondergeschikt aan de muziek. Zo kan je de kosten van radio 6 zeker met een twintigste reduceren.

Alternatief

En er zijn natuurlijk genoeg alternatieven. Leve internet. Het vergt iets meer moeite voor doen maar met deze integere groep luisteraars moet dat te doen zijn. Met het risico dat radio 6 dan toch luisteraars kwijt raakt omdat er dan sneller andere stations met vergelijkbaar format ontdekt worden.