reclamestemmen

Jezelf horen op radio en televisie

Mensen vragen vaak: is het raar om jezelf steeds te horen, op radio en televisie? I antwoord dan vaak diplomatiek: Vast niet zo raar als het is voor de dochter van Madonna om haar moeder steeds ‘like a virgin’ te horen zingen”
Wat zeker geldt is dat ik door mijn werk totaal gedeformeerd ben. Beroepsdeformatie noemt men dat. Ik luister heel anders naar de radio, mits ik daarvoor kies. Want in de auto zap ik, net als jij waarschijnlijk, ook totdat ik een ‘lekker nummer’ heb gevonden.

Kijk en luistert u even mee?

Maar ik wil het niet over de radio hebben, dat wordt een nog langer verhaal. Televisie. Met name de reclame blokken bekijk (en vooral beluister) ik waarschijnlijk anders dan iemand die niet in de reclame werkt. Daarom kijk ik nu, samen met jou, een reclame blok, en zal ik opschrijven wat ik daarbij denk.

reclame blok begint soms met een billboard

Ik kijk de film ‘Hook’, met Robin Williams (RIP) op RTL8. het reclame blok begint met een billboard van Milka. Een billboard is een omlijsting van het programma of de film, en de tekst is bijna altijd “Deze film wordt / werd mede mogelijk gemaakt door….”. Milka dus. Want het is een film die oudere kinderen ook kijken, en dit is een boodschap gericht op kids en zeker ook ouders, want die doen de boodschappen. Het beeld is feestelijk. De voice over is een vrouw, ik herken haar niet, met een volwassen stem, ik schat minstens 55 jaar oud. Ze schreeuwt. Dit is niet de heersende trend in de reclame blokken, schreeuwen. Ik vind het hartstikke leuk en goed werken. Supervrolijk, redelijk hysterisch, een ander geluid waar bewust voor gekozen is.
Je knippert met je ogen en het billboard is voorbij.

Station voice van televisie zender

Dan komen non-spot boodschappen van RTL. Promo’s van films deze week te zien op RTL8. Dit station heeft net alx meeste zenders een vaste stationvoice en die spreekt de voice overs in zoals ze moeten: redelijk anoniem, in dienst van het product. Niet opvallend maar goed verstaanbaar met enige beleving.

reclamestemmen

Een spot van Praxis. Er is gekozen om hier zowel een mannenstem als een vrouwenstem te gebruiken. In de spot zie je twee buurvrouwen werken aan hun tuin, vervolgens komen de aanbiedingen. De gebruikte vrouwenstem identificeert zich niet met de buurvrouwen. Haart stem is gelijkwaardig in functie aan dde mannelijke voice over. Om de beurt prijzen ze een artikel aan. Ik denk at praxis meer vrouwelijke klanten wil, en ze daarom voor vrouwen in de spot, maar ook als voice over kiezen. Naast dat er natuurlijk allerlei onderzoekjes zijn geweest die zeggen dat een vrouwenstem in een commercial overtuigender zou zijn. De afwisseling is wel leuk, lente-achtig. Ik begrijp de meerwaarde maar vind niet dat Praxis hiermee een identiteit krijgt. Het is niet per see heel duidelijk ‘Praxis’. Mede door het gebruik in beeld en geluid van vrouwen vind ik het eerder een tuincentrum reclame.

Een SIRE boodcshap. Dit is eigenlijk geen echte reclame. Kliekipedia. Er zijn allerlei stukje uit reclames gebruikt, en hiermee wordt het beeld, maar ook de voice over gemaakt. Gaaf gedaan. Goed ook, want de reclames zijn allemaal van voedingsmiddelen, en het gaat dus over kliekjes, Over nagedacht, fijn. En nog leuker om dat ik mijn goede vriendin Farida ook weer eens voorbij zie komen met haar spot voor Bolletje.
Staat loterij daarna. De stem ken ik als een zeer ervaren collega die haar vak goed verstaat. Helemaal goed dus. Zit wel een grappig verhaal achter. Er si een korte tijd geweest dat staatsloterij een andere stem wilde voor de uitingen. Ze namen een jonge mannenstem. Ik denk dat het 3 maanden heeft geduurd, en toen deed Sophie (de collega) weer de voice overs. De connotatie bij haar stem is de staatloterij geworden, omdat ze dit jaren heeft gedaan en omdat het een geschikte stem is. Gelukkig zag de staatloterij dat ook in. Ben overigens benieuwd naar het verhaal hierachter…was er een nieuwe art director die ‘alles anders wilde’, een ander reclame bureau? Affijn. Never change a winning formula.

Lekker!!! Chipppies!! Lays reclame. Oei, oei oei. Daar heb ik wel wat over te vertellen. Maar… ik ga eerst even verder met de film, ik neem het op dus de rest typ ik wat later