Tarieven

DagobertDuck

Tarieven voor voice over

Want zeg nou zelf: dat is iets waar veel mensen als eerst naar kijken. Veel mensen, maar zeker niet alle. Je kijkt ernaar voor producten waar de keuze van voice-over/stem niet al te nauw luistert. (Gaaf dat in deze tekst een stem luistert. (-;) Producties die een niet al te gek grote exposure hebben, wat vaak inherent is aan het budget (of eigenlijk andersom). Telefoon inspreek opdrachten, bijvoorbeeld. Natuurlijk is het belangrijk dat je een goede stem voor je Telefooncentrale hebt gekozen. Maar een kleine verandering zal hier veel minder snel het verschil maken dan bij een landelijke radio commercial.

Wat kost het

Maar wat kost het dan. Een specifieke stem is onbetaalbaar natuurlijk. Soms kost dat ook werkelijk helemaal niks. Soms heel veel. Als je zo precies in je hoofd hebt wat je wil horen, dan doet geld er niet meer toe. Dit geld(T) overigens bijna alleen maar voor grote bureaus met een heeueleboel geld. De beste campagne ever neerzetten, waarbij de Stem een groot onder deel is of kan zijn.
En verder zijn er, zoals bij ieder ambacht, redelijk algemene conforme markttarieven. Die je overigens op deze site ook kan vinden onder het kopje ’tarieven’.

uitzonderingen

En dan zijn er de uitzonderingen, die natuurlijk meer regel zijn. Slim om, als je van mijn diensten gebruik wilt maken, deze blog nog te verder te lezen. Ik ga namelijk prijsgeven hoe mijn prijs onderhandelbaar wordt. (-:
Bijvoorbeeld bij commercials / broadcast. Loopt een campagne kort (zeg twee weken), wordt een en ander op 1 of 2 zenders uitgezonden in plaats van het hele pakket, of zijn het slechts 2 woorden die ik moet zeggen, maakt dat de prijs onderhandelbaar. Bij bedrijfsfilms, corporate, promofilms of interne AV producties zijn er andere onderhandelingsposities. Voor de klant dus, he. Spreek ik in voor een multinational of een non -profit organisatie, hoe lang is de tekst precies, en, hoe word ik benaderd. En dan bedoel ik niet ‘per mail telefoon of andere medium’.

Goedkoop is Duurkoop

Ik word regelmatig gebeld door collega-voice-overs met vragen als :” Wat zou jij voor deze opdracht vragen?”. Mijn antwoord is meestal:”Vraag wat JIJ er voor hebben wilt”. Bij belangrijke producties zal er toch voor kwaliteit gekozen worden, en zal de prijs niet leidend zijn.
Gaat een productent toch voor de laagste prijs, geldt meestal ‘goedkoop is duurkoop’. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een opdracht krijg die al is ingesproken, maar waar de klant toch niet tevreden mee was. Ik luister dan wat er mis ging en vaak hoor ik een stem met minder ervaring (en minder prijs).

Niet duur

Zelf vraag ik nooit de hoofdprijs, maar ook niet de bodemprijs. Ik vind het prettig dat ik altijd vrijwel meteen een offerte kan maken, omdat ik ‘weet wat ik waard ben’. (We’re worth it (voice over voor L’Oreal, maar dat is weer een andere blogpost)). eLine Voice Over werkt al vanaf 50 euro. Mijn hoogste prijs vertel ik maar liever niet, ben bang dat ik je wegjaag. Geintje.