Halverwege februari 2016. We kunnen al een klein beetje toe gaan leven naar voor mij het beste seizoen. De tijd waarin je gewoon lekker buiten kan leven, je geen zorgen hoeft te maken of ‘de kinderen wel genoeg aan hebben’, en je spieren en gewrichten net iets soepeler zijn. Aaah, op naar de lente, en de zomer!
Zon in mijn stem
Dit is het gevoel waar ik aan denk als ik commercials inspreek voor producten waar je je op kan verheugen. Met een verlangen in mijn stem, een vreugde, een levenskracht. Die put ik, zoals vele mensen(onbewust of bewust),maar ook planten en dieren dat doen, uit de zon. Misschien dat je het hoort, in deze spot voor Stay Okay hotels, en skyradio. Terwijl ik hiervoor de voice overs insprak dacht ik aan een heerlijke vakantie.
Vaste voice overs voor een merk
De volgende radiocommercial vond ik ook erg leuk om te doen. Ik mag wel eens vaker de commercials voor dit merk inspreken. Dat is heel erg fijn, want als voice over heb je niet veel vastigheid. Je moet maar zien of er genoeg leuke opdrachten voor je zijn. Als je vaker voor een merk de stem mag inspreken is dat dus zeer prettig. Dit kan ook alleen maar als het een vrij groot en krachtig merk is, m.a.w. een merk wat een groot marketing budget heeft. Ik doe natuurlijk net zo graag voice overs voor kleine bedrijven die minder vaak kunnen adverteren.
radioreclame, kortlopend, herhaling
Een commercial voor een boek. Dat is niet iets waarmee je een jaar adverteert. Een boek is maar een korte tijd ‘nieuw’, en dan moet er een campagne lopen. Je loopt de boekhandel in, ziet de titels, en 1 komt je bekend voor. Van de radio natuurlijk. Misschien heb je het zelf niet eens door. Radioreclame werkt echt! En valt of staat met de kracht van herhaling. De snelste herhaling is wanneer de commercial op televisie is, of op de radio, en er binnen hetzelfde reclameblok nog een ‘reminder’ is. Dit noem je een ’tag-on’. Hieronder een voorbeeld. Het zou ook werken als je de hele spot nog een keer zou uitzenden binnen het blok. Of nog vaker. Naast dat je de kijker er misschien geen plezier mee doet, zou het wel werken denk ik. En naar mijn weten mag het ook gewoon volgens de media wet.
Voice Overs Kruidvat
De kijker of luisteraar geen plezier doen werkt overigens wel. Een van de meest effectieve radiospots zijn die van het Kruidvat. De voice over stem (Hadewich Minis) komt op veel mensen vrij irritant over. Maar daarom onthouden ze de spot wel, en het is super herkenbaar! ‘Slechte’ publiciteit is ook publiciteit!
favoriete zender
Mensen zeggen wel eens tegen me ‘ Ik hoor je de hele tijd’. Dan loopt er dus net 1 van ‘mijn’ campagnes, die in korte tijd heel vaak ingezet wordt. Slim. Ik weet dan meteen welke zender deze persoon kijkt of luistert. Een B2B (business to business) spot over software systemen loopt op BNR en radio 1, Een commercial voor oordopjes die ook goed te dragen zijn bij concerten hoor je op 538, 3FM. Een vakantie-voor-jongeren TVC (commercial) op SBS, De nieuwe Disney Frozen pop – reclame op Zapp. Enzovoorts. Leuk!